måndag 22 augusti 2011

Suzuki GT 750 och Jerry Williams

Suzukis svar på Honda CB 750. Våren 1974 bytte jag in min Honda 750 mot en ny Suzuki GT 750 73-års modell. Guldmetallic med gröna stripes. Strax därefter presenterades årsmodell -74, och jag beställde en direkt. Den kom till Sverige juni 1974 och väckte viss uppmärksamhet. 
Kanske den trevligaste mc jag haft. Silkesmjuk gång, mycket bra bottendrag, vätskekyld och med gött ljud. Ja, jag älskar stora tvåtaktare! Suzukin var också betydligt mer civiliserad än Kawasakis 750, och en förnämlig touringmaskin. Den fick tjänstgöra på flera turer till Österrike och Jugoslavien.
Perras Suzuki GT 750 -74
Den första årsmodellen kom 1972 och såldes i Sverige i två färger, Candy Lavendel och Candy Jackal Blue.
Candy Lavendel

...och Candy Jacal Blue

1973 var det dags för ett nytt färgschema och den stora nyheten, dubbla skivor fram. Jag hade en sådan här guld/grön maskin. Den fanns också i blått/vitt, men den såldes tyvärr aldrig i Sverige.

1974 blev det ny design och bl.a. nytt avgassystem utan de svarta, fula plupparna bak, nya vaccumförgasare och naturligtvis högre effekt. Den elektriska kylfläkten försvann eftersom den inte behövdes.
Klicka för större bild
Jerry Williams på en bild från en gammal mc-tidning. Han var troligtvis sponsrad på hojar av den svenska generalagenten och har under årens lopp synts på bl.a. GT 750, 1400 Intruder, GSX 1100 m. fl. och kör fortfarande Suzuki ibland när han är ute på turné. "Jerka" är född 1942 så nästa år blir det 70-årskalas hos Herr Fernström.
Jerry fick tillbaka sin gamla "vattenbuffel" i present när han fyllde 50, och denna GT 750 har stått uppställd i baren på Heartbreak Hotel i Gävle. Han var tydligen med och startade upp verksamheten där. Om den finns kvar idag vet jag inte.
Suzukin i baren på Heartbreak Hotel i Gävle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar