tisdag 30 augusti 2011

Gammalt och Nytt


Det bruna F-loket är tillverkat 1949 av ASEA och Motala Verkstad. Mellan åren 1942 till 1949 levererades till SJ, 24 st ellok av typ F. Det var en modern efterföljare till den långa D-lok serien. Hastigheten var för den tiden, imponerande 135 km/tim. Loken var avsedda för snälltågen mellan i första hand Stockholm, Göteborg och Malmö. Sista F-loket avställdes 1983, så jag hann köra det en del innan de skrotades. Ingen höjdare vad det gäller arbetsmiljön. Mycket buller, drag och skakningar. Loket på bilden står på depån i Hagalund och ägs av SKÅJ (Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg). Det används ibland som dragkraft för museitåg. 
Det silvergrå tåget, är SJ:s nyaste fordon och kallas X55, eller SJ 3000 som konceptet kommer att heta. Tåget kommer att tas i trafik till hösten och används just nu för utbildning av personalen. Det kommer att komplettera X2000-tågen på vissa sträckor. Tillåten hastighet är 200 km/h men detta fordon har inte korglutning (lutar alltså inte i kurvorna) som X2000. Det innebär att det inte får köra lika fort i kurvorna och får därför något längre restid.
Förarpanel F-lok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar