söndag 10 juli 2011

Yamaha 125 Scrambler och en "trimsats"

Syskonet till AS-1 såldes som "Scrambler" men hette egentligen AS-2C. Annan tank och sadel, upplagda avgasrör och en aning lägre drevning. Importören, Svenska Cykelfabriken i Lomma, importerade Yamaha och firmans VD Jan Beirup var en mästare på att få till annonser. Vem kommer inte ihåg orden "Visa dom bakhjulet - skaffa dej en Yamaha!". Han lade också till lite extra effekt och toppfart när de skulle säljas i Sverige. I alla länder, förutom i Sverige, hade AS-1:an 15 hk  och 130 km/h (Scramblern 15 hk/120 km/h) medan här i Sverige, var det 16 hk och 140 km/h (Scramblern 16 hk/130 km/h). Något märkligt hände med maskinerna när de passerade den svenska gränsen.........
Ville man ha mer effekt, så fanns en fabrikstrimsats på 21 hk och 160 km/h! Nya cylindrar, kolvar, topplock, förgasare mm, plus ett kit för tillbakaflyttade fotpinnar. Dessutom följde det med två avgasrör i form av expansionskammare. Ett par grabbar i gänget slängde på dessa prylar och fick naturligtvis mer effekt, men också ett avgasljud som kunde väcka döda! Någon försökte sätta på folkvagnens slutrör som ljuddämpning, men det hjälpte inte mycket mot oljudet!
Läs Jan Beirups text som fick oss 16-åringar att gå i spinn!  "Du får problem med att hänga kvar i styret när det brakar iväg med full rulle" ......osv. Och tänk, det var ändå innan man monterade på trimsatsen!

Annons från MC-Nytt nr 10 oktober 1969. Nu hade VD:n på Svenska Cykelfabriken, Jan Beirup, lagt på 1 hk på trimsatsen... 22 hk istället för 21. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar