torsdag 14 juli 2011

Första bilen, Saab 96

Alla har vi väl en speciell relation till vår första bil. För min del blev det en blå SAAB 96 årsmodell 1962-63, inköpt i maj 1972. Den hade en härligt puttrande tvåtaktsmotor och tre växlar med rattspak. För att få rätt stuk, så monterades bakre stötfångaren bort. En resa jag aldrig glömmer var när jag och tre kompisar åkte från Göteborg till Malmö för att festa. Saaben blev utan bromsar nedför den gamla sträckningen av Hallandsåsen. Med frihjul och i princip utan motorbroms från tvåtaktaren blev det en spännande färd. Det var bara att hålla i ratten och styra. Det gick bra, men lite skakis var man ju när vi kom ner.....
En annan incident var när jag en kväll skulle åka hem från jobbet på Volvo. Då hade jag en växel framåt och tre bakåt! Motorn snurrade åt fel håll......

Bilen bredvid Saab:en ser ut att vara en Fiat 128, en bil jag övningskörde med på Forsbergs Trafikskola. Kommer någon ihåg Fiat:s reklam på 70-talet? Vad ska du ha för bil när bensinen kostar 3 kr/litern? Några år senare var frågan: Vad ska du ha för bil när bensinen kostar 5 kr/litern? Såg idag att bensinen i Norge kostar ca 17:90 kr/litern. Blir ingen semesterresa till Norge i år.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar