söndag 17 juli 2011

Bilsalongen i Turin 1967

Lite bilder från bilsalongen i Turin 1967. Den gula bilen nedan är  byggd av Pininfarina på ett BMC 1800 chassi. Engelsmännen tycks inte ha nappat, medan däremot Citroën verkar ha gillat formgivningen eftersom den är misstänkt lik deras kommande modell CX.

Den extremt strömlinjeformade BMC 1800 som nästan stal föreställningen bland karossmakarna är ingen skönhet, men verkade rymlig och är säkerligen utomordentligt snabb i förhållande till sin motorstyrka.

Pirana från Bertone beskrevs av skribenten som lång, ful och fascinerande. Själv tycker jag  den är riktigt snygg. Kanske oproportionerligt hög motorhuv, men annars vackra linjer.
Pirana från Bertone, byggd på Jaguar E-type 2+2. Ett metallglänsande monster, lång, ful och fascinerande.

En snygg specialare från Ghia, kallad Thor, baserad på amerikanska Oldsmobile Toronado.
En bil kan bli för låg och lång, men Ghias formgivare medgav att det var svårt att göra en vettig specialkaross på en Oldsmobile Toronado.


Elbilen Rowan hade två 9 hk motorer och åtta vanliga 12v blybatterier. Toppfart ca 70 km/h. Det märkliga med bilen var att  tillverkaren påstod att aktionsradien var hela 32 mil (!) på en laddning och förhoppningsvis skulle den öka ytterligare! Hemligheten var "kontrollboxen" med hemligstämplat innehåll.
Inte mycket har hänt med elbilen på 44 år! Idag kan man väl som bäst komma 7-10 mil på en laddning. Tänk vad den boxen skulle vara värd idag - om den hade fungerat....

Rowan, den sensationella elbilen från Ghia-De Tomaso. Tiotums hjul, skivbromsar fram, och den laddas med vanlig hushållsström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar