måndag 18 juli 2011

Crescent Topper


Crescent Topper, alla grabbars drömmoped! Polisvit med sportiga prestanda. Med finesser som bl.a: 10 liters TT-tank med snabblock, helfjädrad TT-sadel (både spiral och skumgummifjädring), strålkastare och baklykta i "Cupline"-form samt isärtagbar ljuddämpare med jet-tratt!
Jag vill minnas att jet-tratten t.o.m. var rödlackerad inuti, eller var det bara "choppern" 50 CS som hade det?
Vad är "Cupline"-form? Kakform kanske?
                                     


Det största problemet med Toppern var att den hade Husqvarnas Flintamotor. Den var både grymt trött och svårtrimmad om man jämför med Sachsmotorn. Men snygg var den!


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag köpte en vit Crescent Topper -66 när jag fyllde 15 och körde med i två år. Du mindes helt rätt - jettratten var rödlackerad inuti! Ordet cupline-form är väl något 60-talsbegepp inom design som väl borde betyda temuggs-design på svenska.
    Visst var Flinta-motorn till att börja med rätt trött jämfört med alla kompisars Sachs:ar men eftersom jag körde med det fasta munstycket hela tiden gick den mycket pålitligt och på kalla kvällar varvade den mer så då höll jag samma fart som de andra, eller mer. Med tiden blev den så fint inkörd att den varvade så hiskeligt att jag var tvungen att dreva den till 15 kugg på bakdrevet. Då gick den 45. Hela tiden med orörd motor och med fast originalmunstycke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en trevlig kommentar!

      Radera